05 november 2006

Mustig tomatsoppa och rågsiktskaka

Eftersom jag blev väldigt nöjd med både soppa och bröd tänkte jag dela med mig av receptet...

Tomatsoppa

1 liten morot
1 rödlök
1 stor alt 2 små vitlöksklyftor
Paprikapulver
Cayennepeppar
1/2 msk grönsaksfond
Basilika
500 gram passerade tomater
3 st soltorkade tomater i olja
1 burk med creme fraiche
Lite olja att steka i

Hacka morot, lök och vitlök, lägg i kastrull och fräs det tillsammans med paprikapulvret och cayennepepparn. Tillsätt lite vatten och låt allt koka ihop ett tag. Häll på passerade tomaterna, basilikan, soltorkade tomaterna och grönsaksbuljongen. Koka till grönsakerna är mjuka. Mixa ihop soppan och tillsätt sedan creme fraichen. Låt koka ihop och mixa en sista gång innan servering.

Rågsiktskaka (4 stycken)

50 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
50 gram (1 paket) jäst
1/2 dl brödsirap
2 tsk salt
1 msk malda pommeransskal
ca 1,2 dl Rågsikt
2 dl Havrekli
0,5-0,75 dl krossat linfrö (alt helt linfrö)

1. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt möjlken och värm den till 37 grader (fingervarmt).
2. Smula ner jästen i en degskål. Häll degvätskan och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt sirap, salt och pmmeransskal.
3. Tillsätt mjöl, havrekli och linfrö.
4. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
5. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 minuter.
6. Knåda degen midig på möjlat bakbord. Dela degen i 4 delar och forma dem till runda bullar. Kavla eller platta ut bullarna med mjölad hand till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Tag ut ett hål i mitten av kakan.
7. Lägg kakorna på smorda eller bakplåtspappersklädda plåtar och nagga dem med en gaffel.
8. Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 minuter. Lägg ugnen på 225 grader.
9. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter.
10. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Doft är nybakt bröd

Sitter i köket och filosoferar över helgen som gått.... Gårdagen spenderades till största delen i ett garage där vi lagade och bytte däck på bilen. Fast som guldkant på tillvaron fick vi både lunch och middag av min moster med familj. Vi hade med oss present som tack för att vi fått låna ett av deras hus på landet i sommar, en jättefin "coffe table" book, med bilder av en konstnär som de har tavlor av.

Dagen har varit desto mer inspirerande. Förmiddagsfika med Helena och man på Wayne's konserthuset. Jättetrevligt att träffas, tyvärr blir det ju inte så ofta eftersom de bor i Skåne men man får ta vara på det tillfällen man har. Nästa gång blir förhoppningsvis i januari och med en dag på Centralbadet. Efter fika en snabb shoppingtur på väg till Nationalmuseum där älsklings J mötte upp. Efter lång väntan så fick jag äntligen se utställning om Stig Lindberg. Kul för därför mycket av det som visades finns hemma i hos oss (eller hos m och p, landet, farmor eller syster yster). Dock lite besviken hade förväntat mig lite mer roliga saker och ber arbetat utställning. Tog en sväng förbi designutställningen också, det är nog 5-6 gången jag ser den, men jag tycker fortfarande att det är kul. Jag hoppas verkligen att jag någon gång kommer att få arbeta med något som har med formgivning/design att göra....

Eftermiddagen har spenderats i köket. Jag har bakat bröd - Rågsiktskakor och gjort en "mustig" tomatsoppa... Blev jättegott! Nu sitter jag och lyssnar på ljudband och ska straxt ta en god kopp te..

04 november 2006

Bland gömmorna

När jag letade efter ett tackkort till en present, hittade jag det här gamla kortet liggandes bland alla kort och kuvert. Det här taget Nyårsafton 1997-1998 och på det är alla mina "bästa" vännner... Jenny, Ingrid, Tiffa, Helena och så jag...

01 november 2006

Vackert väder?


Jag ser det snöar, jag ser det snöar...

31 oktober 2006

Trevlig kväll!


Kvällen spenderades med min gamla kompis Jenny. Inte för att hon är gammal men snarare för att jag har känt henne i över 21 år... (känns lite läskigt att man faktiskt kan säga att man har känt någon så länge..). Vi var och åt på en halvtaskig restaurang på Kungsgatan och sedan gick vi för en fika på Espresso House. Resterande delen av min kväll har jag spenderat framför TV med att kolla på Desperate Housewives...

Härmapa


Man kan tro att jag läste Ytligheter innan jag bestämde vad jag skulle ha på mig idag... (obs! det är Eleonor på bilden inte jag)





Fast jag har (som vanligt) mer uringat

30 oktober 2006

Lista

Ibland undrar man om man verkligen är vuxen och ibland så får man bevis för att man är det... (Hittat hos Kerstin)

Körkort
Bil
Matservis
Soffbord
Ica kort
Hemförsäkring
Eget boende
Fast inkomst
Köksbord
Finglas
Betalkort
Toarullehållare
Duschdraperi
Barn
Sambo/make/maka
Spelar bingolotto (vuxen? Det här är väl mer pensionär)
Tippar på lördagar (se ovan)
Internetbank
Organiserat skafferi
Färsk mat i kylskåpet
Slänger dina håliga sockar
Går på reklamer på tv
Har fläckbortagningsmedel hemma
Pensionsfond
Sopsorterar
Prenumerar på någon dagtidning
Prenumerar på Allers/Hemmets veckotidning (se pensionärskommentar...)
Letar middagstips
Blir arg när skorna inte står på sin plats
Får majoriteten av post i räkningsform
Har en stavmixer
Äter söndagsmiddag
Försöker att inte svära
Sorterar tvätt
Har en krok i badrummet märkt "Gäster"
Mobilabbonemang (räknas det om jobbet betalar?)
Hemtelefon
Veckohandlar
Medlem i hyresrättsföreningen
Gardiner
Dukar
Överkast
Kuddar för prydnad
Fler än 5 kryddor hemma
Fruktskål


26 oktober 2006

Dagens utstyrsel

Jag ville (som många andra gör) också publicera vad jag har på mig på dagarna. Dels för att veta vilka kläder som cirkulerar och veta vad jag egentligen har på mig och dels... hmm.. för att det skulle vara kul att fota regelbundet.. (?). Nåja, eftersom jag inte är så där supersäker på mitt utseede och kropp så måste jag komma på ett bra sätt att fota där jag visar mina kläder men desto mindre av mig. Nu tror jag att jag har kommit på ett sätt - men utan kamerasladd så går det inte att visa. Skulle tro att uppdatering kommer senare, måste ju prova om jag gillar mitt egna upplägg. Dagens garderobsfynd består iaf av brun stickad klänning från Zara (Frankrike), lila (!) tjocka strumpbyxor och sedan mina bruna läderstövlar (Tyskland). Känner mig lite modig att ha lila strumpor men jag tror jag måste öva mig i att inte vara så mesig.

25 oktober 2006

Nya bilder på TT

Nu har jag lagt upp två nya bilder på Tusset tecknar - EDM #1 och EDM # 89

24 oktober 2006

Nytt utseende

Beslöt mig ändra på bloggens utseende lite... inte så drastiskt (vilket passar mig) men ändå lite roligare tycker jag.

23 oktober 2006

Kreativitet

Har lagt upp mitt första "kreativa" inlägg på Tusset tecknar - hoppas det blir fler! Jag gjorde EDM #88 och blev faktiskt ganska nöjd.

18 oktober 2006

Out in the open

Nu har jag berättat för killarna på jobbet att jag ska sluta... känns som om det var dags..

Om någon har ett jobb och behöver en ambitiös, ordentlig och kreativ person - hojta till!

Uppdatering: Inga allvarliga uppsägningar eller så har hänt - det är bara det att mitt vikariat är slut (efter nästan 2 år) och mammalediga Anna kommer tillbaka i januari... Det största problemet just nu är att jag känner att jag helst vill arbeta mer med marknad och inte så mycket med redovisning som jag gör nu...

17 oktober 2006

Vackra verk


Har surfat runt lite på flickr och på andra bloggar och har hittat en hel hög med massor av duktiga människor. Jag är jätteinspirerad att börja teckna och måla...

Andrea Josephs sketch blog



Paris Breakfast










An open (sketch) book

16 oktober 2006

Så det kan bli..

Lunchen spenderades hos tandläkaren för en sista koll på bettskenan. Efter denna pärs så var jag tvungen att titta lite i affärer.. Jag var ju egentligen bara meningen att jag skulle titta på smycken till mamma som kan ha på fredag och så blev det visst saker till mig; jeans och ett skärp...

Nu på kvällen så har jag fixat det sista på Josephines doppresent.
J testade kameran när jag var mitt uppe i arbetet...

Söta barn och sällskapsspel

Helgen var trevlig med Josephines dop följt av vin och sällskapsspel hemma hos M.

Dopet var fint, jag tyckte speciellt om solosången, men nu kommer jag förstås inte ihåg vad den hette. Något om en ängel var det iaf. Efter dopet var det mat - den var supergod, fika och presentutdelning. C och K blev glada över Josephines doppresent så det var roligt! Efter dopkalaset åkte vi till M där det blev lite vin, snacks och sällskapspel. Vi spelade i lag men tyvärr så förlorade E och jag hela tiden... hmm.. fusk med frågorna??

I går, söndag, tog jag med mig syrran på en tur till mormor och morfar. Vi fixade med bilder till mammas kalas, jag hämtade kameran och så fick vi en trevlig lunch på köpet! På kvällen så gjorde jag kortet som mormor och morfar ska ge till mamma, blev helt ok. Lägger upp det när jag är helt klar.

Lägger upp bilderna på Josephines dopkort. Det är bara själva huvudlayouten, själva kortet gick i rosa och ljusblått, gulligt värre...

Upplösningen på bilderna är inte så bra, men klicka på dem så ser de lite snyggare ut...

13 oktober 2006

Fix på datorn

Har surfat runt lite och hittat en massa kul brushes till PS - här ska fixas med bilder! Mormor ringde igår och sa att min kamera kommit! Yes! Nu måste jag bara fixa ett minneskort och sen är det bara att börja fota. Lägger in ett av korten till Josephines dop - det andra kommer senare. Tyvärr blir det bara en skissversion från PS, den riktiga versionen är tillfixad i InDesign också ... Men visst är hon supersöt!

11 oktober 2006

Nostalgi på posten

Titta vad som kom med posten till jobbet idag... Så finns man i broschyr också. Jag kommer ihåg när bilderna togs, det var väl minst en fem sex år sedan, men de har inte varit använda förräns nu. Undrar vilka det är som går på båten i år. Tänk att jag spenderade varenda luciadag i tio år på den där båten, sittandes i det minimala omklädningsrummet ätandes minst 2 julbord per gång. Nostalgitripp värre... Det här inlägget blir placerat bland små glada för det gjorde faktiskt dagen lite bättre. Många trevliga minnen!

10 oktober 2006

modern?

Jag känner mig helt rätt i tiden idag, i alla fall när det gäller min frisyr... Se här.

04 oktober 2006

Kanelbullens dag


Idag är det kanelbullens dag.... och inte har jag ätit något. Fast det ligger en här i frysen på jobbet som är min och den känns väldigt hägrande. Men jag borde nog äta en banan istället...

Har lärt mig något nytt i PS idag... det går framåt ;)

Ny font

Har ändrat fonten på bloggen... den tidigare såg jättefin ut på min dator... men inte på någon annans, så det här får bli en tillfällig kompromiss. Kanske ändrar igen om ett tag. Sen tror jag helgens projekt blir att fixa till en roligare heading och ett nytt tema till fem flickor. Sen är det ju min icke existerande hemsida.. busy busy

Bilburen!


Yes, yes, yes! Bilen gick igenom besiktningen!! Nu är vi bilburna fram till juni i nästa år iaf!

03 oktober 2006

Besökta länder

Av alla världens länder har jag besökt 9% (21 st). Helt ok... fast kanske inte om man säger att jag har 91% kvar att se....




create your own visited countries map
or vertaling Duits Nederlands

02 oktober 2006

Ny kamera!


Äntligen! Äntligen!

Nu är en kamera på väg hem till mig (eller rättare sagt till mormor och morfar). Jag kommer att få den nästa vecka!! Lycka! Det är en Ricoh Caplio R4, 6 Mpixlar och 7,1 optisk zoom. Den ska vara väldigt bra på att ta makrofoton, så här ska bli "konstnärsfoton" av!!!

Personlighetstest

test hittat hos Linda K.
Du är:
Charlotte Permell
Trygghetsfaktor: 43 %

Du är trygg i mitten, men du drar lite åt det mer okonventionella hållet.
En balanserad livsföring med inslag av individualism och spänning. Du vill absolut ha nya upplevelser, men bara på därtill avsatt tid. Du har lätt att bli anställd. Lämpliga yrken: Sommelier, Inredare, Arbeta till sjöss.

Hmm... Vem är Charlotte Permell....?

Uppdatering: Se vänster

Uppdatering2: Det här inläggets fonter har blivit helt koko

Farbror har fått hus

Min farbror och familj har köpt ett nytt hus och ska sälja sin lägenhet. Ska bli kul att se deras nya ställe!

29 september 2006

Antal besökare

Är egentligen noll, för räknaren tar tydligen med mig när den registrerar.... mindre bra. Får försöka att inte gå in när jag inte är inloggad. Kontentan är iaf att nu så har jag lagt in en kod för hur många som är inne på min blogg och hur de kommit hit. Inte för att jag tror att så många hittar hit pga jag inte kommenterar så mycket hos andra. (Har skett sammanlagt 4 gånger..) men jag kanske blir bättre i framtiden.

Under upplärning


Sånt här kan man göra med bilder för att få tiden att gå och lära sig lite samtidigt..

Foto på Helena och Martin från deras bröllopsdag.. (nähä...)

Nya projekt

Min kreativitet har lite stilla börjat infinna sig igen... Har börjat få en massa idéer om vad jag vill pyssla ihop. Just nu är det främst koncentrerat kring mammas kalas. Låter kanske inte så kul för andra men för mig. Det som behöver göras och som jag VILL göra är:
- fixa dukningen. (dukar, ljus, dekorationer, servetter, "servettringar", placeringskort)
- placeringskarta
- tackkort
-infokort

Sen har jag kommit på en jättebra julklapp till mamma som är en uppföljning på hennes kalas. Det kräver lite forskning och hjälp från mormor och moster - men jag har en god idé om vad jag vill och om hur slutresultatet kommer bli!

28 september 2006

Vecka som gått

Helgen var jätteskön! J och jag var ute på Ingarö och levde gott. Plockade en handfull kantareller (det var det vi hittade efter ett antal timmar i skogen) och ca två liter lingon. Resultatet blev två kantarellmackor och tre burkar med råröra lingon. Vi njöt av sensommarsolen och blev gödda av mamma. Början av denna vecka har varit lugn pga jag har mått halvtaskigt. Var hemma i går - min hjärna känns som seg kola, vilket inte är så jättehemskt men jobbigt när man ska sitta och tänka och vara smart på jobbet. Idag känns det mycket bättre, hoppas att få en hel del saker gjorda. Ska bla på möte med banken om pensions- och annat sparande. Få se om man kan få sina surt förvarvade slantar att bli några fler...

21 september 2006

Framtida anställningsintervju?


Anställningsintervju på IKEA.
- Ta en stol och slå dig ner.

20 september 2006

Biljett

Tänk så kul man kan ha...
hit om du också vill göra en biljett. Kan bli väldigt kul som partyinbjudan.

19 september 2006

html färger

http://www.melkorka.com/mockups/colors2.html
Här funkar det men inte att lägga in det i länklistan -skumt!

Lägenheten

I går kväll pratades det endel om vår "nya lägenhet" och då kom jag på att det skulle vara kul att lägga den här för allmänt beskådande. Jag längtar verkligen tills vi får flytta in men på ett sätt är det tur att det är så pass lång tid kvar. Delvis för att jag tror att man kanske känner sig lite mer ekonomiskt bunden men även för att det är väldigt roligt att få längta lite...
Jag fick än en väldigt rolig nyhet igår också. I har fått en JPO tjänst i Rom och Costa Rica. Så nu är det bara att börja spara för att få se Centralamerika också! Känns rätt inbjudande det här, eller hur?

Gårdagen

Hade en mycket trevlig gårdagskväll med lite firande - väldigt god mat, vin och några presenter. Vi blev 9 stycken som åt på Sonjas Grek. Alla åt och var glada och jag bjöd på drickat. J kom tyvärr lite sent eftersom han hade varit ute i bondgårdar hela dagen och tyckte han behövde duscha innan middagen. I present fick jag presentkort på Åhléns och på Centralbadet samt ett bidrag till en digitalkamera. Nu ska jag bara bestämma vilken kamera jag vill ha. Jag tror att jag tar den som jobb-M har. Jag fick faktiskt en present av älsklings J - ett par fina bärnstensörhängen.

Ursäkta bildkvaliteten, men eftersom jag inte har någon kamera än så fick jag scanna in dem...

18 september 2006

Kalas?


Grattis till mig på födelsedagen! Får man skriva det? Jag har precis firat med en bulle efter lunchen - gott. Annars har det inte blivit mycket till kalas. Ska kanske ut och äta med familjen efter jobbet, troligtvis hit. Helgen var väldigt trevlig med en massa prat, mat, promenader, bebisgos och bastubad. Jag och C blev firade med tårta och paket - jättekul! C's Josephine är det sötaste man kan tänka sig. Det rycker i bebisnerven, det är tur att man kan få låna och gosa ibland!

15 september 2006

Choklad

Skulle gärna äta chokladtårtan som finns här intill just nu...

Ny frisyr


Efter tre timmar hos frisören så har jag nu en ny frisyr - med lugg. De flesta verkar tycka att det är snyggt (säger de iaf) och jag kan väl vara så god att hålla med. Efter frisören igår så var jag på teater; Playhouse och såg "Three Days of Rain". Var helt ok, ganska bra tom även om jag tycker att de skrek lite mycket ibland men det är ju bara för att jag är så mesig.

Obs! Detta är inte jag - bilden är från flickr. Jag har ingen kamera som kan föreviga min nya frisyr...

13 september 2006

Nya bilder

Nu är fler bilder från Vietnam resan uppe på flickr! Vissa har är det första gången jag ser -jätteroligt. Även om I tog bort sina bilder i bikini ;)

Om man känner sig lite nere

Det är ju finns ju alltid de där dagarna när man helst skulle vilja stanna i sängen och man känner sig, vad ska man säga, mindre snygg... Då kan man klicka in sig på fluideffect och veta att man inte är ensam.. (klicka på portfolio och sedan before/after, det går även att kolla på composite/manipulation).

06 september 2006

Lite fix

Nu har jag lagt upp massor av länkar som tidigare låg under bookmarks på min dator. Där är det städat nu, ser väl bättre ut jobbmässigt kan jag tänka mig...

Under rubriken "inspiration" hamnade väldigt mycket. Främst är det sådant som har med inredning, formgivning och pyssel att göra men även lite annat. Får kanske göra lite underrubriker, men det är ett senare projekt...

Nya uppdrag

Har haft möte hela förmiddagen med en ny kund. Kul men det innebär ännu mer att göra. Som tur är så är det inte bokslut på det företaget förräns 2008.

Imorse var jag på jobbet jättetidigt (för att vara mitt jobb), jag kom 7.20 och nästa person kom 9...
Anledningen till detta, dvs att jag var tidig inte att de andra kom vid 9 - det är standard här, var att Jonas gick upp i ottan. Han skulle på möte så han gick upp vid fem, vilket gjorde att jag också vaknade. Jag hade självklart tänkt att somna om men då började de avskyvärda byggnadsarbetarna köra med sina maskiner och då var det lika bra att gå upp. Börjar bli rätt trött nu - tur att det är lunch, ska nog gå en trevlig promend i solskenet. Det var så pass kallt imorse att jag fick ta på mig min höstkappa, väldigt mysig men det är lite trist att man måste klä på sig så mycket redan.

05 september 2006

Uttråkad

Jag har tråkigt! och är trött! Neggo, neggo! Får ta tag i mig lite och inte tänka på att jag måste skaffa bettskena (!) för 3 000 kronor!!!. Jag kan räkna upp väldigt många saker som är roligare än bettskena och som man kan få för mindre än 3 000 kronor. Ex Jonas och min semester till Egypten gick på 2 000 kronor - totalt. För två personer inklusive mat och sånt. Hmmm kan iofs berott på att Jonas var magsjuk mest hela tiden, men jag mådde bra. Nåja - fina och hela tänder är ju faktiskt rätt viktigt, fast det hade ju varit roligt med nya glasögon också (om man ändå ska köpa något nyttigt menar jag.. ).

04 september 2006

Hemmafru?


Jag har lekt hemmafru i helgen. Städat, lagat mat, handlat på Ikea, bytt gardiner, tvättat, planerat om blommor, vattnat, handlat mat.... Händelserikt värre. Jag tycker faktiskt att det är rätt roligt, speciellt när man inte har någon tidspress att göra sakerna på. Ikväll ska jag ta det lugnt, kanske shoppa lite efter jobbet och vika tvätt (svårt att sluta när man väl börjat..) Ska nog ta och promenera hem - man hinner ju se så många fler affärer då!

31 augusti 2006

smask

usch.. vad jag tycker det är jobbigt med folk som sitter och smaskar vid skrivbordet

28 augusti 2006

Hemma igen



Är nu hemma igen efter en veckas farande.


Nice var supertrevligt - quatre filles! Spenderade tid på stranden och pengar i affärerna.

Här är lite bilder på sälar från västkusten. Enjoy!

22 augusti 2006

På västkusten

Är och umgås med resten av mitt jobb i stenungssund just nu. Mycket trevligt! Igår åkte vi bla rib-båt och tittade på sälar! Imorgon bär det av till Nice med L, E och M. En riktig tjejresa -välbehövligt. Jag har varit svulten på kompiskontaker nu i sommar...

16 augusti 2006

bloggfix

Är hemma och är sjuk denna vecka, eller rättare sagt tom idag. Måste gå till jobbet imorgon... Tyvärr är jag fortfarande inte pigg. Mitt huvud känns som en fin liten boll. Men men.

Har pillat lite med bloggen eftersom det har kommit en ny blogger version. Vad ska jag säga - både bra och dåligt. Jag är väldig glad över att det har kommit kategorier, kan jag lägga upp lite som jag ville tidigare. Tyvärr är det lite grejor som krånglar också. Exempelvis att min flickr badge inte får vara med på sidan, varför vet jag inte, ska fundera lite över det. Samt att det syns hur många poster som är inlagda efter varje månad. Går inte att ändra på vad jag kan se nu iaf. Antagligen kommer denna version att bli bättre än den tidigare, men än så länge är jag mest irriterad (främst över mina bilder :(

Ska ta och jobba lite här hemma är det tänkt. Ska börja göra lite knappar till en hemsida, kul men just känns det som om jag har noll inspiration..

09 augusti 2006

rofyllt

Känner att mitt förra inlägg blev lite väl negativt, eller så är det så jag känner mig idag. Här kommer iaf en stämningsfull bild från Hoi An, Vietnam för att pigga upp bloggen lite. Längtar tillbaka!



Foto: I, Vietnam 2006

åter till civilisationen

Nu är jag tillbaka från mina äventyr... eller det var jag ju iofs för en månad sen men det har ju inte exakt varit sitta framför datorn väder.

Vietnam var underbart! Det var verkligen kul, skönt, trevligt och en alldeles superbra resa! Kan verkligen rekommenderas. En utförlig reseberättelse kommer senare. För lite bilder från första dagarna av resan kan ses på mitt flickr.

Tillbaka i Sverige har jag haft lite mer semester uppblandat med arbete. Den lediga tiden har spenderats på landet och på Bildö (J's mammas sambos ställe), har varit jätteskönt.

Är just nu lidligt trött på att bo i stan. Jag vill verkligen bo på landet - kan beror på att vi har över 3o grader varmt inne i vår lägenhet och en byggarbetsplats utanför där de börjar arbeta kl 6 på morgonen. Inte roligt... Blir väl bättre till hösten när man åtminstone inte behöver svettas ihjäl på nätterna.

Jobbet går bra, men känner mig lite oinspirerad. Har massor av göra men det känns inte som om jag får så mycket gjort. Så nu måste jag sätta igång. Ska registrera en hög med fakturor (jippie - behövs verkligen mycket tankeverksamhet för det...)

20 juni 2006

Helgens bravader

I fredags kväll lyckades jag för första gången på länge att komma ut till landet. Varje gång jag åker dit undrar jag varför jag inte är där oftare. Lördagens dag spenderades på m&p's trädäck läsandes bok och drickandes fruktvatten - mycket trevligt. Och inte tog jag bussen hem inte - det blev en timmes båttur till Saltsjö-Duvnäs istället. Tack till morbror U! Finns det något som är finare än Stockholms skärgård? Tror inte det... iaf inte när det är strålande sol och varmt, fast men en lagom fläktande bris... SUPER!

Resten av helgen var lugn. Jag och J var och tittade på en lägenhet. Är redan trött på att titta på lägenheter och vi har inte ens börjat...

En rolig sak var att I och jag beställde hotell igår. Det blir flyg ner till Hoi An direkt på lördagen och så stannar vi tills på onsdag. Ska bli super! Fick en lista på saker att handla och ta med till I igår. Ska bli intressant att packa vetemjöl, prästost och lingonsylt. Bakpulver, torrjäst och vaniljsocker är ju lite lättare... Hmm får inskaffa många plastpåsar tror jag.




Vår hotellpool... Trevligt eller hur?!

16 juni 2006

KLAR!!


Nu är det fest! Jag är klar med bokslutsarbetet och deklarationerna!! Hurra! Nu är det bara en revision och två årsredovisningar kvar. Men det räknas nästan inte...

små glada


Nybryggd "kaffelatte" , eller snarare massa mjölk med en liten espresso.
Är inne på 3 koppen idag - jag = trött?

Inlåst

Eller kanske rättare sagt utelåst. Jag vet inte riktigt vad som är korrekt att säga i mitt fall. Idag tänkte jag nämligen vara duktig och cykla till jobbet tidigt. Sagt och gjort, är på jobbet halv åtta. Vilket är tidigt för vårt kontor, de flesta kommer runt 9 här. Ställer in cykeln på innegården och... så går porten igen. Där står jag och är inne/utelåst och kommer ingen vart. Som tur är så finns det stolar nu under sommaren, så det var bara att sätta sig och vänta på att någon skulle komma in genom huvudporten. Det positiva var att jag inte behövde vänta så länge, kanske en kvart och att jag hade en ny bok med mig i väskan.



Jag brukar alltid tillåta mig lite surftid på morgonen, så där lite för att komma igång, och då hittade jag det här: http://www.sp-studio.de/ ( Hittat genom Rebecca. )Man kan göra sig själv till en South-park figur.

15 juni 2006

små glada


en massa nya böcker...

Avslöjad


Insåg precis när jag kollade på mitt förra inlägg att jag avslöjade min destination. Japp, jag ska till Vietnam om precis en vecka går flyget! Jag åker för att hälsa på I, en av mina bästa vännera och för att få en välbehövlig semester. I tar också semester så vi får en vecka ihop på någon trevlig resort med sol, bad och avslappning.

Böcker

Spenderade både tid och pengar på ett antikvariat nu på lunchen. Resultat - 7 böcker rikare och 287 kronor fattigare. Ganska bra tycker jag. Jag köpte:
  • Ebbas rosa
  • 2 stycken kokböcker , 1 till mig och en till present
  • 4 pocketböcker till resan à 20 kronor. Då känns det inte så hemskt om jag behöver lämna några i Vietnam för att få plats med inhandlade saker därifrån (vilket jag antar att jag måste).

Nedräkning


Nu har jag klarat av 6 bokslut och 6 deklarationer - dvs endast 1 bolag kvar! Hurra för mig! Detta vill jag aldrig göra om en gång till och förhoppningsvis behöver jag inte det. Nu är det nästan bara raka spåret fram till semestern, förutom en lite läskig revision som jag inte riktigt vet hur den kommer att gå. Jag får ursäkta mina tråkiga utläggningar om mitt jobb - men eftersom jag har spenderat de senaste 3(!) månaderna med superstress och massor av övertid så har jag inte upplevt så mycket annat. Jag har exempelvis endast varit ledig 3 helger totalt på dessa tre månader - inte så bra, men nu ska det bli ändring! Fram för lite roligare marknadsföringsarbete och framförallt - SEMESTER!!!

14 juni 2006

Underbara saker!


Grattis grattis C och C till ert
alldeles egna underverk - en flicka!

Längtar tills vi får träffas!!

små glada

Luftkonditionering!

Vår på kontoret är tom lyxigare - inbyggd med automatisk inställning på svalt och skönt!

Lägenhets letande

Igår var jag och J och tittade på en lägenhet. Visserligen tror jag inte att vi kommer flytta förräns om ett år (minst) men vi har börjat kolla runt lite ändå. Trots att vi inte ens var så intresserade av lägenheten kände jag lite press över att det var så pass mycket folk på visningen. (Kan tänka mig hur mycket människor som skulle ha varit där om det inte hade varit 30 grader varmt och strålande sol... ) Jag fick en försmak av hur det kommer att vara när vi verkligen behöver en lägenhet. Oj oj, jobbigt jobbigt.

13 juni 2006

små glada


Små glada saker = saker som man kan känna sig lycklig över att få ha och/eller uppleva i vardagen.

Exempel: Lunch i skuggan av ett vackert träd.

Sommarvärme



Äntligen är sommaren här! Längtar väldigt mycket efter semester och ledighet men just nu får jag nöja mig med att sitta på balkongen efter jobbet och njuta. Grillen går varm mest varje dag. Har jag tur blir det lite mat över så att jag får en matlåda - måste ju spara nu inför resan. Jag åker nästa vecka - tjoho!

Efter jobbet ska jag ut och leta efter en ny bikini eller två. Som tur är börjar det redan bli rea på badkläder, vilket jag iofs tycker är underligt sommaren började ju i lördags...

Åter till arbetet!

09 juni 2006

ledtråd..


här kommer en ledtråd till vart jag ska ta vägen...
Längtar!

Annars är det hur mycket som helst på jobbet just nu. Ska göra 7 (!) bokslut och deklarationer och är förnärvarande klar med 4 bokslut och en deklaration (vilka för övrigt ska vara inne på onsdag). Låter bra eller hur. Ser att arbetsplatsen hägrar även i helgen. Samtidigt som att jag har så här mycket att göra så är jag totalt osugen på att göra det. Allt tycks gå i slowmotion på jobbet, det känns att jag behöver vara ledig. Om jag bara kunde ta mig i kragen och göra klart allt så att jag verkligen kan ta och njuta av sommaren som nu äntligen tycks vara på väg.

Lycka!

Nu har jag betalat biljetterna och ska hämta dem på lunchen! Jag känner mig alldeles pirrig i magen! Det enda som är tråkigt med denna resa är att inte älsklings J följer med, jag kommer sakna honom. Det hade varit kul att få uppleva detta med honom, men allt kan inte vara perfekt och jag tror att det här blir ganska bra det med!

08 juni 2006

Krångel!!

agrh... det har blivit krångel med min resa - och jag som tyckte att allt gick så bra. Det är väldigt frustrerande när man inte har kontroll över situationen och kan göra ngt själv!

07 juni 2006

Biblioteket


Nu ska jag till biblioteket och låna böcker om mitt resmål, så att jag vet vart det är jag ska ta vägen... Det blir nog lite annat i läsväg också eftersom jag ändå ska dit. Hoppas på att hitta något nytt och spännande...

sol och salta bad...

... väntar kanske inom kort. Jag ska nämligen göra något väldigt spontant och vågat för att vara mig. Berättar mer sen när jag har biljetterna i handen. Kan avslöja att jag kommer hamna i en världsdel jag inte varit i tidigare....

01 juni 2006

Jobbar

Är tillbaka på jobbet efter att ha legat hemma och snörvlat på soffan ett par dagar. Känns bra, även om semester skulle kännas ännu bättre för tillfället. Tur att sommaren snart är här!