Visar inlägg med etikett ledighet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ledighet. Visa alla inlägg

12 maj 2008

Med både sol och målarfärg i håret...

Helgen spenderades med en pensel i högsta hugg. Jag målade tre av fyra lager vitfärg på mitt framtida "pysselskåp" (ett arv från gammelmormor)samt tre stycken stolar. Solen strålade så det blev lite kajakpaddling på söndagseftermiddagen...

I spent my weekend painting. Three chairs and a big cabinet (my future "craft cabinet" and an heirloom from my great grand mother's) got covered in white paint. The cabinet needs another layer, but I will finish that once it's been transported to the new apartment.
1) after sanding, pre paint
2) primer on both cabinet+chairs (almost one is only sanded..)
3) after layer one of the white paint


I just want to put up a picture of the view from my "painting place". You can see the roof of my parent’s house down below...

05 maj 2008

Förlovningspresent

Efter en skön ledighet är jag nu tillbaka på jobbet. Helgen spenderades till största del i skärgården. Helt underbart! I går tog jag en tur ut till vårt landställe för att iordningställa huset men pga lite otur med huset (mögel) så kommer det att bli renovering istället för bara storstädning. Som lite plåster på såren blev det iaf lite bröllopsplanering samt en förlovningspresent! Ett superfint fat från Mateus. Kommer bli jättefint i vår nya lägenhet.

I'm now back at work after a holiday+weekend which I spent in the archipelago of Stockholm. I had a great time! (Pictures later.) Yesterday I went out to our country house, unfortunately it turns out we have to do a bit remodelling due to mould…(sad). To cheer me up I met with my aunt+family and we got a very nice engagement present! A ceramic plate from Mateus that will look lovely in our new apartment!

14 mars 2008

Skidåkning

Det blir lite tyst i helgen, ska åka till Sälen och försöka att inte bryta några ben...

22 februari 2008

Skärgårdshelg

Imorgon bitti bär det av till Sandham för mig och herr J. Vi ska fira herr J:s 30-års dag med en weekend (lördag-måndag). Jag har bott på Sandhamns hotell ett flertal gånger, både privat och i tjänsten och jag tycker att det är väldigt trevligt (enda nackdelen är att de inte har badkar på rummet). Däremot så har de en jättefin realxavdelning och förutom det vanliga med fin pool, bubbelbad, bastu och gym så har de nu även en spaavdelning. Så på söndag är det dags för en ansiktsbehandling! Ser verkligen fram emot den här helgen - ska bli jätteskönt att slappna av, äta gott, promenader i solen samt lite bad!

02 januari 2008

Besök i barndomstrakten

Idag ska jag åka och hälsa på min farmor för att lämna julklapp (och byta julklapp, eftersom man behöver bara ett antal Lisa Larsson tomtar..) och dricka lite kaffe. Ser fram emot att titta runt lite i Gustavsbergs Hamn, nyfiken på alla de olika keramik- och konstateljér som poppat upp där... Trevliga besök kan man ha på HPF (Gustavsbergs Porslinsfabrik), Porslinsmuseum (där släkten är med..) och hos Lisa Larsson. Om du vill veta mer vad du kan göra titta här.

Kvällen kommer antagligen spenderas på bio med en titt på filmen Jane Austen Book Club. Ska bli lite spännande att se om man kan hitta de referenser till böckerna som finns i filmen.

Konstbesök

Något jag har velat göra länge är att se Olle Baertling utställningen på Moderna Museet. Imorgon har de offentlig visning och då är det ju bara att passa på.


En dag med promenad, konsttittande och kanske en kopp kaffe låter väldigt trevligt tycker jag.

02 oktober 2007

Tillbaka!

Nu är jag tillbaka i Stockholm efter en underbar semester! Där var det sommar och här är det höst.. hmm... vågar jag säga att jag tycker att det är lite skönt? Jag längtar efter att få ta skogspromenader och att få kura i soffan med en bra bok, en kopp te och tända ljus medans regnet står som spön i backen. Kommer säkert att ta tillbaka allt detta i November när det har regnat en vecka i sträck och man inte sett solljus på 4 dagar... Men just nu känns det rätt trevligt med lite kyligare väder.
Som sagt - i Italien var det sommar. Jag har verkligen haft en bra semester, även om jag kanske inte kommer att göra om det igen (var lite för intensivt schema). Jag har lyckats se massor! Rom, Florens, Pisa, Sienna, Cinque Terre, Venedig och en massa annat däremellan. Bilder är på väg, när jag någon gång kanske lyckas få tid att ladda ur kameran...

10 september 2007

...semester igen...


... eftersom det inte blev så mycket semester under sommaren - så blir det nu lite mer...
På Onsdag bär det av till Italien! I två veckor!! En vecka i Toscana med boende både i Florens, på "ekogård" samt i Siena, tillsammans med min väninna I. Sedan blir det en vecka tillsammans med J, där den mesta tiden kommer att spenderas i Cinque Terre men även Rom och Venedig! Ska bli jätteroligt - mitt första besök i Italien!! Efter Italien åker jag direkt till Malmö, så jag är inte hemma förrän i Oktober. Jag hoppas att jag kommer få till fler inlägg efter semestern - välkomna tillbaka!!

PS. Bilden visar den toscanska byn San Gimignano som I och jag kommer att bo vid.... härligt eller hur!?!

Tillbaka... eller?

Jag har haft en väldigt härligt men rätt så intensiv sommar, med en liten resa till Gotland, fixande och relax på landet men tyvärr även en del jobb. Jag har nu (äntligen) lyckats ladda ner alla foton och tom framkallat dem!

Min sommarsemester började med besök hos L på Gotland - väldigt härligt på en superfin Gotlandsgård. Promenader, utflykt till Fårö, tittande på Raukar och även tid för härligt avslappning. Tack än en gång L!Efter lite jobbande bar det av till landet. Jag hann med en hel del på en vecka - förutom att läsa 4 böcker och se nästan hela SATC så "renoverade" (slipa och måla) jag; en liten ljugarbänk, två brevlådor samt en pall. Lite tid spenderades också i blåbärssnåren - det blev ett antal liter. Av sista omgången lyckades jag få ihop 3 liter "råa" blåbär och 7 burkar blåbärssylt och även en liten påse lingon...

17 juli 2007

Sommartider hej hej!

Hmm.. det har blivit en ganska lång bloggpaus men snart är det semester! Längtar längtar! Helgen spenderades på landet och jag passade på att ta ledigt i går (måndag) också. Det var nämligen dags för min kära systers födelsedag. Hon fick en superfin dag med strålande sommarväder. Som traditionen bjuder så var det stort sommarkalas på bryggan med släkt och vänner. Av mig och Jonas fick hon biljett (den andra har jag) till Bo Kaspers Orkester. Det är alltid trevligt med en bra konsert så här på sommaren! Hos Eva och Håkan kan ni se fina bilder från kalaset, här en bild på deras fina båt som fick "vila" på vår brygga under natten, innan de fortsatte sin resa Värmdö runt.(foto: Eva och Håkan)

05 juni 2007

Härligt härligt härligt!

Sommaren är här!


Lagom till skolavslutningar och ledighet verkar det som om sommaren har hittat hit! Det känns verkligen hur bra som helst när solen skiner och det är varmt och skönt.

I helgen fick vi njuta av både fint väder och ett underbart bröllop. Kan det bli bättre? Eftersom bröllopet gick av stapeln i Vaxholm, tog vi båten och sov i den. Det är verkligen härligt att vara på sjön, lite tråkigt att det inte blir oftare bara. Är lite sugen på att fara ut till landet imorgon och ta en kajaktur... men det känns lite läskigt eftersom det fortfarande är så kallt i vattnet. (Om man då mot förmodan skulle ha oturen att trilla i....)

15 maj 2007

Shopping

Pga väder och att Paris fortfarande har söndagsstängt så blev det inte så mycket shopping. Som tur var så har Sephora öppet på söndagar, så det mesta av min önskelista blev faktiskt avklarad. Det blev både parfym, concealer, 3 kajalpennor, 1 primer, solpuder och så lite annat smått och gott!

Paris tips

Om jag efter våra långa promenader (vi bodde lite ovanför Place des Vosges och gick därifrån via Notre Dame, Jardin des Tuileries, La Tour Eiffel och Arc de Triomphe till Av. des Champs-Elysées, på en dag...!) ska tipsa om det område som jag tycker om bäst så är det Marais kvarteren. Här hittar du de bästa små franska boutiquerna, både kläder, mat och inredning samt många fina restauranger. Så om du ska till Paris - ta dig tid att strosa runt där ett par timmar!

Tillbaka!

Paris var väldigt roligt! Bra väder, god mat, lååånga promenader och trevligt sällskap. Det är första gången vi som familj reser tillsammans och jag tyckte att det gick väldigt bra. Det kommer nog att bli ett par inlägg om våra strapatser men som ett första litet tips kan jag nämna blomstermarknaden på Place Louis-Lépine (nära Notre Dame), där märktes det verkligen att Frankrike ligger före oss i årstiden.

09 maj 2007

Önskelista

Lite shopping bör hinnas med under Parisvistelsen. Ett måste är ett besök på Sephora. Det känns lite som en godisbutik med alla härliga produkter i himlens alla färger! "Måsteköp" är ett Thouché Éclat från YSL samt eventuellt en flaska Euphoria Blossom. Känner jag mig själv kommer det säkert att slinka ner lite ögonskuggor samt några borstar också...

Lite shopping

Våren gör att man får en okontrollerbar lust att uppdatera garderoben.. Och det har jag nu gjort med lite klänningar. Det är det stora kedjorna som har fått besök av mig. En blå och vit från Indiska, en multimönstrad från Lindex samt en gul och vit randig från H&M (man "måste ju utnyttja de rabatter man får ;) ). För att ha något passande till har jag köpt ett par sandaler från Wedins (fast jag eg drömmer om ballerinorna från Chloé) samt en vintageväska från farmor (den på bilden från H&M är också fin!) samt ett flätat brunt läderskärp som jag bytt med syster yster mot ett par fina men för små skor. Förra veckans shoppingtur med syster resulterade även i två par korta "dressiga" shorts från Zara samt ett par linnen från Lindex. Nu är jag på god väg mot en uppdaterad sommargarderob!! Har en stark känsla av att den (garderoben) kommer att vara ännu större efter helgens långhelg i Paris!

13 april 2007

Väggmålning

När jag var liten var nog min stora dröm att få bo på en herrgård. Jag vet inte hur många gånger jag läste Kulla Gulla och liknade bokserier när jag var 10-11 år. Gimo Herrgård var precis ett sådan ställe som jag önskat få bo på i den åldern. Herrgården är en av de första gustavianska herrgårdarna i Sverige och är väldigt fint. I nästan alla rum på den övre våningen fanns det vackra väggmålningar. Väldigt roligt att se och det kliar lite i målarfingrarna... Denna bild är från ett föredetta sovrum och är i precis de färger som jag tycker om.

09 april 2007

Härlig helg!

J och jag har precis kommit hem från en mysig och romantisk liten miniresa. Vi har varit på Gimo Herrgård och levt lite lyxliv. Kan verkligen rekommenderas! Vi har promenerat, ätit både afternoon tea samt lyxmiddag och badat både bastu och badtunna... Hoppas på att kunna komplettera med lite bilder om jag någon gång lyckas hitta min borttappade sladd till kamera.

28 februari 2007

Vår i Paris?


Även om det mesta kretsar kring jobbet just nu så är det nog dax att börja planera för semester.. :) Syster och jag gav nämligen mamma en vårhelg i Paris i 50 års present - och nu är det ju snart vår! Då jag har en känsla av att det kan bli krångligt att få ihop allas scheman så måste jag nog ta tag i saken i att börja kolla efter passande flyg.