05 april 2008

Handfat

A nice idea for the new apartment since we didn't get to choose a sink... (from Ikeahacker)

Gallery Walls


1) found at Design*Sponge
2) found at A CUP OF JO

Two very nice "gallery walls". I would really like to have one or two of these in our new apartment. It's a nice excuse for me to start buying loads of prints from all the wonderful Etsy shops... and maybe put some of my own too...


En stapel med böcker

Wallstickers är väldigt populärt i inredningsvärlden. Jag har hitills inte hittat något som jag blivit överförtjust i, men denna stapel böcker tycker jag om. Tyvärr kommer jag inte på någonstans i vårt hem där den skulle passa... (Från Studio Nommo via Swissmiss)

Wallstickers are really popular in the world of interior design. I have still not found any that I really really like, but this stack of books caught my eye. Unfortunately I can think of a place in our home that it would look ok... (By Studio Nommo found by Swissmiss )

04 april 2008

Kärlekstavla

En sån här tavla ska jag nog ta och pyssla ihop! Via A CUP OF JO

A very pretty idea/painting that I probably will steal and make one for myself and the new apartment... (found at A CUP OF JO )

Ordning i hyllan

Jag har min bokhylla färgsorterad för att den inte ska se så "stökig" ut. En annan idé är att bara skaffa böcker med guldfärgade sidor samt vända böckerna med pärmen inåt. Snyggt men kanske inte så praktiskt.. ( Elle Decor via Happy Mundane )

My own bookshelf is colour coordinated so that it appears some what organized. In Elle Decor they have turned the spines to the wall so that you only see the gold coloured pages... It looks really good but I do not know if it's 100% practical... (found at
Happy Mundane )

Fransk våning

En väldigt fin lägenhet från Marie Claire Maison (via Black*Eiffel) Jag tycker verkligen om känslan i lägenheten. Ljust men ombonat med stänk av färg, nytt och gammal blandat samt en trevlig bokhylla..

A very nice apartment from Marie Claire Maison (found by Black*Eiffel). I really like the feeling in the apartment. Light but "homey" with a splash of colour, new and old in a nice mix and not to forget - a beautiful bookshelf.



So Happy!

This made me so happy! Thank you mstetson design!! It is an honour to be posted with such great blogs! Welcome to any new readers - I'll hope that you will find things here that you like and that might render some inspiration...



03 april 2008

Balkongbänkar

Nu blir det varken panel eller fågelholkar på vår nya balkong, däremot kan jag tänka mig att både vita bänkar och grå kuddar. När det gäller trätrallen så känner jag att det är högt prioriterat på fixa listan efter inflytt. Kalla betonggolv är ingen höjdare och har man en fin balkong vill man ju utnyttja den tillfullo. Nu gäller det bara att hitta något prisvärt att lägga på golvet också. (Bilden kommer från Balkongprojekt 2006 - HDK)

En liten prinsessa

Igår blev vi morbror och "moster"! Ett stor GRATTIS till hela familjen!

02 april 2008

Något att knapra på


I söndags var syster och jag på Skansen och där hittade vi den allra sötaste lilla hare som vi köpte för att ha som present till nya kusinen. Haren måste ju ha något att äta, så igår kväll fixade jag en liten morotskallra. Hare+morot "förpackades" i en korg tillsammans med två bebisfiltar, passande nog med morot+kaninmönster.

01 april 2008

Snyggt "måste"

En fjärrkontroll har väl aldrig varit höjden av skönhet men Yuta Watanabe's är faktiskt väldigt fin och jag skulle med glädje ha den framme på bordet. (Via Elle Deco SA och Swissmiss)

31 mars 2008

Biblioteket

Jag är ett stort fan av P1 och lyssnar på det hela dagarna (förutom när det är ring P1 då byter jag, orkar inte lyssna på alla gnällig pensionärer). Idag startade en ny serie i Biblioteket - "Ryssfemman" en bokcirkel där man tillsammans med fem författare läser Tolstoys Anna Karenina. Nu är det så att jag redan har läst AK men det skadar nog inte att läsa om den. Alltid hittar man något nytt. Det vore ganska roligt att hitta recensioner på x antal sidor som jag skrev om den i gymnasiet och jämföra vad man tycker nu vs. då. Eftersom boken är helt utlånad på bibblan så blir det att inhandla ett exemplar istället. Jag lyxar och köper en inbunden version. Jag ska egentligen inte köpa fler böcker innan vi flyttar men Lotta Jansdotters "Lotta Prints" får också följa med i kundvagnen såväl som Bitterfittan av Maria Sveland samt M Keys "Anybody Out There" (lite chicklit är ok;) )

Ps. Om du missade Biblioteket kan du ladda ner en alldeles egen SR-radio och lyssna när du vill här.

Ps2. Nu var jag duktig och beställde en klimatneutral transport även om det kostar lite extra... känns bra även om det kanske är fånigt.

Cape Town

Elle Decoration South Africa har en väldigt trevlig och inspirerande blogg. Jag blev särskilt förtjust i bilderna från Victoria Perrys hem i Kapstaden. (via



En känsla av lugn

Härliga inspirationsbilder av fotografen Peter Rüssman (via Desire to Inspire). Speglar verkligen den typ av färgskala (och stil på inredning) som jag tycker om!




27 mars 2008

En alldeles ny!!

Det blev en flickkusin! Linnéa kom till världen imorse!

En annorlunda bokmässa


I helgen är det bokmässa på Street - Street Ord & Text! Det blir högläsning, debatter och mycket annat. Här är programmet. Om du är riktigt bevandrad bland böckerna kan du passa på att tävla om ett bokpaket!

Ljuva toner

Hur jag har lyckats att missa detta ljuva musikstycke från Amelie från Montmartre förstår jag inte riktigt. Har sett filmen X antal gånger, fast det är klart nu är det ju ett tag sen. Nåväl, noter ska inskaffas och när jag väl har flyttat och fått mitt piano ska jag spela för glatta livet! Musiken till filmen har skrivits av Yann Tiersen.

Ps. Om någon har noterna får de gärna höra av sig till mig... har letat och letat på nätet och hittar dem inte!

26 mars 2008

Återbäring

Var inne och tittade på min deklaration på Skatteverket alldeles nyss. Jag brukar få tillbaka ca 2000 kronor, och de brukar jag alltid göra något roligt för, då jag räknar dem som extra pengar. I år blev det annorlunda, över 14 000 kronor tillbaka. Först blev jag jätteglad, sen trodde jag att det var felskrivet (är fortfarande misstänksam) och nu tycker jag att det är väldigt onödigt. Tänk på räntan jag kunde ha tjänat ihop om pengarna åtminstone hade legat på ett bankkonto i ett år.

Ps. Inga bebisar än... jag väntar fortfarande...

Väntar...


I dag så kommer det en alldeles ny liten kusin till släkten! Väldigt spännande! I går var det BF för J:s syster och nu går jag bara i spänd väntan på att bli "moster". Passande nog har SVT premiär på sin nya serie "Barnmorskorna" ikväll. Jag tjuvtittade på första avsnittet igår kväll på SVT Play. Serien är väl ok, den största behållningen var ändå själva slutresultatet - barnen! Jag har faktiskt ägnat hela påskhelgen åt "bebispresenter", bilder kommer när jag lämnat presenterna!

25 mars 2008

Smyghandling

Jag har hela tiden planerat att inte handla någonting till nya lägenheten förrän vi har flyttat in men idag så sprack det. Jag var förbi Åhléns på lunchen och sprang på ett fynd. Vepor i tyget Frölinje för 50:-/paret istället för 175:-/par, vilket resulterade i att 3 par fick följa med mig hem. Om de inte skulle passa i lägenheten är det ju bara att lämna tillbaka, en stor fördel med Åhléns...Jag tänkte att de skulle kunna hänga här i kök/vardagsrum tillsammans med vita linnevepor.