23 maj 2007

Cykeltur

Jag har (kors i taket) faktiskt börja cykla till jobbet. Egentligen borde jag väl göra det varje dag men är man en latmask så är man... Som tur är har jag en underbar cykelväg som går genom Ekoparken. Det har och är väldigt vackert att se hur våren kommer med full fart i landskapet!

16 maj 2007

I vilken stad hör du hemma?

Jag åkte nog till rätt ställe förra helgen... kanske inte så konstigt att jag ville stanna kvar ;)


You Belong in Paris

Stylish and expressive, you were meant for Paris.
The art, the fashion, the wine!
Whether you're enjoying the cafe life or a beautiful park...
You'll love living in the most chic place on earth.

15 maj 2007

Shopping

Pga väder och att Paris fortfarande har söndagsstängt så blev det inte så mycket shopping. Som tur var så har Sephora öppet på söndagar, så det mesta av min önskelista blev faktiskt avklarad. Det blev både parfym, concealer, 3 kajalpennor, 1 primer, solpuder och så lite annat smått och gott!

Paris tips

Om jag efter våra långa promenader (vi bodde lite ovanför Place des Vosges och gick därifrån via Notre Dame, Jardin des Tuileries, La Tour Eiffel och Arc de Triomphe till Av. des Champs-Elysées, på en dag...!) ska tipsa om det område som jag tycker om bäst så är det Marais kvarteren. Här hittar du de bästa små franska boutiquerna, både kläder, mat och inredning samt många fina restauranger. Så om du ska till Paris - ta dig tid att strosa runt där ett par timmar!

Tillbaka!

Paris var väldigt roligt! Bra väder, god mat, lååånga promenader och trevligt sällskap. Det är första gången vi som familj reser tillsammans och jag tyckte att det gick väldigt bra. Det kommer nog att bli ett par inlägg om våra strapatser men som ett första litet tips kan jag nämna blomstermarknaden på Place Louis-Lépine (nära Notre Dame), där märktes det verkligen att Frankrike ligger före oss i årstiden.

09 maj 2007

Önskelista

Lite shopping bör hinnas med under Parisvistelsen. Ett måste är ett besök på Sephora. Det känns lite som en godisbutik med alla härliga produkter i himlens alla färger! "Måsteköp" är ett Thouché Éclat från YSL samt eventuellt en flaska Euphoria Blossom. Känner jag mig själv kommer det säkert att slinka ner lite ögonskuggor samt några borstar också...

Lite shopping

Våren gör att man får en okontrollerbar lust att uppdatera garderoben.. Och det har jag nu gjort med lite klänningar. Det är det stora kedjorna som har fått besök av mig. En blå och vit från Indiska, en multimönstrad från Lindex samt en gul och vit randig från H&M (man "måste ju utnyttja de rabatter man får ;) ). För att ha något passande till har jag köpt ett par sandaler från Wedins (fast jag eg drömmer om ballerinorna från Chloé) samt en vintageväska från farmor (den på bilden från H&M är också fin!) samt ett flätat brunt läderskärp som jag bytt med syster yster mot ett par fina men för små skor. Förra veckans shoppingtur med syster resulterade även i två par korta "dressiga" shorts från Zara samt ett par linnen från Lindex. Nu är jag på god väg mot en uppdaterad sommargarderob!! Har en stark känsla av att den (garderoben) kommer att vara ännu större efter helgens långhelg i Paris!

08 maj 2007

Bildredigering på nätet

Picknik är en sida där du kan redigera dina foton snabbt och enkelt. Du kan även publicera dem direkt till Flickr om du skulle vilja det! Jag gjorde nyss en supersnabb testrunda och det funkar faktiskt jättebra. I betaversionen finns även en massa roliga effekter som du kan lägga på dina foton.
Före









Efter








Detta fixande tog ungefär två minuter (mest för att jag klickade igenom ALLA olika funktioner) så om man har ett bättre grundfoto + lite mer tid kan man nog få till det riktigt bra!

07 maj 2007

Inredningsval

I fredags var J och jag på inredningsmöte för att bestämma hur vår lägenhet ska se ut. Det är både roligt och jobbigt att ta beslut om allt från golv till köksbeslag. Vi har även en liten ombyggnad som vi gärna skulle göra men vill se vad det blir för pris på den först. Det kök+beslag vi har valt är Marbodals Arkitekt plus vit samt ett rostfritt T-grepp. (Se här för bild.) Det blir oljad ek till bänkskivorna samt ett kakel från Höganäs.
Hoppas bara att man känner att det är rätt tänkt även om ett år när det är dags för inflyttning! Man kanske skulle ta och starta en liten nedräkning :) ......

Bilden visar på ett ungefär vår framtida utsikt (från JM)

23 april 2007

En trana

Via How about orange hittade jag detta projekt. Nu är en vacker trana på väg hem till mig i brevlådan! Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med den, men funderar på att göra en tavla. Det är en överraskning vilken storlek och färg man får på tranan. Hmmm... är det fånigt att jag tycker att detta är spännande? Bilden visar tranan som kom hem till How about orange Jessica.
Ett "pyssel" som jag skulle vilja prova är dessa snygga häftstift. Jag har även laddat ner jättefina bakgrundsbilder till datorn som Jessica har gjort, du kan hitta dem här. Denna har jag på min bärbara jobbdator:

20 april 2007

Bröllopspresent


Hittade en jättebra idé till bröllopspresent hos Suzanne. Porträtt av bruden (som hon ska ge till sin blivande man + föräldrar). Jag gillar verkligen den "skissiga" stilen och jag skulle bra mycket hellre ha ett sånt här bröllopskort än ett vanligt!

18 april 2007

Uppdatering

En liten uppdatering på "tusset tecknar"...

Fifi Lapin

När jag först kom in i bloggvärlden var det genom att läsa modebloggar. Sen har jag mer och mer gått över till bloggar som handlar om inredning, pyssel, illustration och sk "lifestyle" bloggar.

Nu har jag hittat en jättesöt blogg "Fifi Lapin" som kombinerar mitt intresse för illustration och mode.

Fifi illustreras bärandes olika designers kläder - mycket fint. Om du vill så kan du få en egen fifi att ha hemma på väggen genom Fifis etsy.

Jag var väldigt nära att köpa trycket på bilden bredvid (Fifi i Chloé)

17 april 2007

Ljuv musik?


Jag har varit på jakt efter en snygg liten radio alt klockradio. Via Astrids Mamma, såg jag att Rusta kanske har några bra alternativ. Egentligen så skulle jag helst vilja ha en tivoli... men så mycket pengar finns inte på mitt bankkonto just nu... :(

Dekorera väggarna


Det är en konst att hänga konst! Om du vill ha lite hjälp på vägen så titta in här:
hanging art: Art Galleries: dominomag.com
Även om du inte ska sätta upp några tavlor den närmaste tiden så är det väldigt vackra inspirationsbilder! Se på det vackra bordet på bilden!

Domino
är en tidning jag väldigt gärna skulle vilja ha hem i brevlådan. Det finns allt möjligt smått och gått på deras hemsida; tutorials, bloggar och inspirationsbilder för att nämna lite av allt roligt.

13 april 2007

Väggmålning

När jag var liten var nog min stora dröm att få bo på en herrgård. Jag vet inte hur många gånger jag läste Kulla Gulla och liknade bokserier när jag var 10-11 år. Gimo Herrgård var precis ett sådan ställe som jag önskat få bo på i den åldern. Herrgården är en av de första gustavianska herrgårdarna i Sverige och är väldigt fint. I nästan alla rum på den övre våningen fanns det vackra väggmålningar. Väldigt roligt att se och det kliar lite i målarfingrarna... Denna bild är från ett föredetta sovrum och är i precis de färger som jag tycker om.

10 april 2007

Lite uppdateringar

Har äntligen (Jippi!!!) lyckats hitta sladden till min kamera, så nu har jag lagt upp ett par bilder från J:s och min resa till Gimo Herrgård. Samt uppdaterat veckans bild, den sista fick visst vara där i nästan två månader... får bättra mig. För övrigt håller jag på med två projekt som tyvärr måste vara hemliga ett tag till.... Vill avsluta med bild på mitt fina påskägg som jag fick från jobbet! Allt är handgjort och i choklad - tom själva ägget... imponerande att de har lärt sig så snabbt vad som gör mig glad!

09 april 2007

Härlig helg!

J och jag har precis kommit hem från en mysig och romantisk liten miniresa. Vi har varit på Gimo Herrgård och levt lite lyxliv. Kan verkligen rekommenderas! Vi har promenerat, ätit både afternoon tea samt lyxmiddag och badat både bastu och badtunna... Hoppas på att kunna komplettera med lite bilder om jag någon gång lyckas hitta min borttappade sladd till kamera.

03 april 2007

An angel...

En blogg som man kan få mycket inspiration från är An angel at my table. Väldigt vackra bilder! Kanske lite för lantlig stil för att passa i nya lägenheten - men helt rätt färgskala för mig. Titta och njut!




Foton: Mari Eriksson

30 mars 2007

Gömma röran?


Ibland är det skönt att kunna gömma stöket i hyllor och liknande om man inte har lust eller tid att se det. Detta tips från Martha Stewart (husgud?) är kanske något att ta till sig - en "rullgardin" till hyllan.