28 november 2007

Med blommor


... nu är det bara efternamn kvar... eller?
Så här, fast inte lika ordentligt....

27 november 2007

Arbetsgång

Nu är det bara förgrunden kvar... Blomsterland + efternamn?




26 november 2007

Ett första utkast


L och T - ni får komma med synpunkter!

25 november 2007

Gotlandsgård

Inspiration till L och T...





11 november 2007

På resande fot...

... kommer jag att vara hela nästa vecka. Det blir en liten sejour i Amsterdam. Spännande eftersom jag aldrig varit där och förhoppningsvis kommer jag se lite mer än bara mässlokalen..

05 november 2007

Färger

Om du som jag tycker om vackra foton och vackra färger, titta in på color-stripes.blogspot.com

01 november 2007

Ändrade planer


Det har blivit helt andra planer för mig i helgen jämfört med de som var tänkta. Egentligen så skulle jag och vännerna ta en kryssning och helg i Helsingfors, för att toppas med turnépremiär med Kent. Nu får jag stanna hemma i sängen och äta "superpencillin." Behöver jag säga hur kul jag tycker att det ska bli......

29 oktober 2007

Spendera lite tid...

... med att titta igenom en underbar källa för inspiration - Rebecca Thuss hemsida. Underbara bilder på allt du kan tänka dig när det gäller fest, bröllop och allmänt pyssel. Väldigt många av bilderna kommer från Martha Stewarts tidningar...

Glada nyheter

Är väldigt förkyld idag och stannar hemma från jobbet (det hörs inte vad jag säger ändå). Detta är iofs inte så roligt - roligare är däremot att vi igår fick veta att det är en liten tjej som vi kommer att bli morbror och "moster" till i mars! Längtar!

28 oktober 2007

Söndagsbestyr

Efter två veckors förkylning samt massor att göra är nu lägenheten i stort behov av en städning. Annars består söndagen av ärenden (biblioteksbesök, tvätt och lite jobb) för att avslutas med middag hos svägerska. Beroende på hur städningen går kanske jag tar och återinför min kultursöndag - en promenad + besök på museum vore inte helt fel...

22 oktober 2007

Uppmuntringsbesök

För att muntra upp sig och för att det bara är roligt så for jag och syster med kompis till Ikea förra veckan. Det är verkligen trevligt att åka dit när man inte måste fixa något utan bara kan titta lite (särskilt trevligt är det när man kan ta lite komptid för besöket, då en massa saker till jobbet inhandlades...). Det som var den bästa utdelningen med besöket var att jag kunde provsitta den tilltänkta soffan till nya lägenheten - en karlstad, 3-sits i brunt. Den var skön att sitta i samt att den kommer nog passa bra in i både lägenhet och våra nuvarande möbler.

08 oktober 2007

Man kan ha roligt med mindre..



Hittade det här via How about orange...

Man kan göra vilken bild som helst in till flera (du bestämmer hur många) polaroidfoton...

03 oktober 2007

Mitt i veckan

Jag tycker att onsdagar är ganska trevliga - man är mitt i (arbets-) veckan och man kan känna sig både glad över att det inte är så många dagar kvar till helgen och över att det är ett par dagar kvar till helgen, så att man hinner med allt det där man måste göra på jobbet innan helgen...

Gårdagen var händelserik med revisorsbesök på jobbet och föräldrabesök hemma. Det är inte så ofta som mina föräldrar hittar hela vägen in till stan, men det är desto trevligare när de väl kommer. I gårkväll bjöd jag på libanesiskt samt en massa tips om Italien (de åker dit imorgon) och lånade ut min kamera. Så nu blir det inga nya bilder här på bloggen. Jag har ju iofs hur många som helst sedan sommaren + semestern.. Den kommande helgen är helt oplanerad, kommer inte ihåg när jag var helt obokad under en helg sist - får se vad vi hittar på. Vore inte helt fel med en eller två skogspromender...

02 oktober 2007

Tillbaka!

Nu är jag tillbaka i Stockholm efter en underbar semester! Där var det sommar och här är det höst.. hmm... vågar jag säga att jag tycker att det är lite skönt? Jag längtar efter att få ta skogspromenader och att få kura i soffan med en bra bok, en kopp te och tända ljus medans regnet står som spön i backen. Kommer säkert att ta tillbaka allt detta i November när det har regnat en vecka i sträck och man inte sett solljus på 4 dagar... Men just nu känns det rätt trevligt med lite kyligare väder.
Som sagt - i Italien var det sommar. Jag har verkligen haft en bra semester, även om jag kanske inte kommer att göra om det igen (var lite för intensivt schema). Jag har lyckats se massor! Rom, Florens, Pisa, Sienna, Cinque Terre, Venedig och en massa annat däremellan. Bilder är på väg, när jag någon gång kanske lyckas få tid att ladda ur kameran...

10 september 2007

...semester igen...


... eftersom det inte blev så mycket semester under sommaren - så blir det nu lite mer...
På Onsdag bär det av till Italien! I två veckor!! En vecka i Toscana med boende både i Florens, på "ekogård" samt i Siena, tillsammans med min väninna I. Sedan blir det en vecka tillsammans med J, där den mesta tiden kommer att spenderas i Cinque Terre men även Rom och Venedig! Ska bli jätteroligt - mitt första besök i Italien!! Efter Italien åker jag direkt till Malmö, så jag är inte hemma förrän i Oktober. Jag hoppas att jag kommer få till fler inlägg efter semestern - välkomna tillbaka!!

PS. Bilden visar den toscanska byn San Gimignano som I och jag kommer att bo vid.... härligt eller hur!?!

Tillbaka... eller?

Jag har haft en väldigt härligt men rätt så intensiv sommar, med en liten resa till Gotland, fixande och relax på landet men tyvärr även en del jobb. Jag har nu (äntligen) lyckats ladda ner alla foton och tom framkallat dem!

Min sommarsemester började med besök hos L på Gotland - väldigt härligt på en superfin Gotlandsgård. Promenader, utflykt till Fårö, tittande på Raukar och även tid för härligt avslappning. Tack än en gång L!Efter lite jobbande bar det av till landet. Jag hann med en hel del på en vecka - förutom att läsa 4 böcker och se nästan hela SATC så "renoverade" (slipa och måla) jag; en liten ljugarbänk, två brevlådor samt en pall. Lite tid spenderades också i blåbärssnåren - det blev ett antal liter. Av sista omgången lyckades jag få ihop 3 liter "råa" blåbär och 7 burkar blåbärssylt och även en liten påse lingon...

17 juli 2007

Sommartider hej hej!

Hmm.. det har blivit en ganska lång bloggpaus men snart är det semester! Längtar längtar! Helgen spenderades på landet och jag passade på att ta ledigt i går (måndag) också. Det var nämligen dags för min kära systers födelsedag. Hon fick en superfin dag med strålande sommarväder. Som traditionen bjuder så var det stort sommarkalas på bryggan med släkt och vänner. Av mig och Jonas fick hon biljett (den andra har jag) till Bo Kaspers Orkester. Det är alltid trevligt med en bra konsert så här på sommaren! Hos Eva och Håkan kan ni se fina bilder från kalaset, här en bild på deras fina båt som fick "vila" på vår brygga under natten, innan de fortsatte sin resa Värmdö runt.(foto: Eva och Håkan)

27 juni 2007

Saltstänk


I morgon (efter besök av revisorn, urk) bär det av till Sandhamn! Ska bli jätteroligt, även om det är jobb... Egentligen skulle jag ha varit där redan idag, men med tanke på vädret (spöregn) är det ganska skönt att få sitta på kontoret idag. Förhoppningsvis kommer det bli lite bättre väder framöver... Jag uppskattar verkligen att jag har ett jobb som innebär att man ibland kan få stå ute på en brygga i skärgården. Att få bo på hotell är inte helt fel det heller. Det är tredje gången jag får sussa på Seglarhotellet fast första gången det blir så pass många dagar. Ser fram emot finfina frukostar och lite avslappning i gym och relax. Om ni inte har något bättre för er - kom gärna och hälsa på! Det är massor av aktiviteter hela veckan fast främst lördag och söndag (starten för Gotland Runt går mellan 12.00 - 13.30 på söndagen).

För att kolla in hur jag har det... : Titta på Sandhamn Live!

05 juni 2007

Härligt härligt härligt!

Sommaren är här!


Lagom till skolavslutningar och ledighet verkar det som om sommaren har hittat hit! Det känns verkligen hur bra som helst när solen skiner och det är varmt och skönt.

I helgen fick vi njuta av både fint väder och ett underbart bröllop. Kan det bli bättre? Eftersom bröllopet gick av stapeln i Vaxholm, tog vi båten och sov i den. Det är verkligen härligt att vara på sjön, lite tråkigt att det inte blir oftare bara. Är lite sugen på att fara ut till landet imorgon och ta en kajaktur... men det känns lite läskigt eftersom det fortfarande är så kallt i vattnet. (Om man då mot förmodan skulle ha oturen att trilla i....)

23 maj 2007

Cykeltur

Jag har (kors i taket) faktiskt börja cykla till jobbet. Egentligen borde jag väl göra det varje dag men är man en latmask så är man... Som tur är har jag en underbar cykelväg som går genom Ekoparken. Det har och är väldigt vackert att se hur våren kommer med full fart i landskapet!

16 maj 2007

I vilken stad hör du hemma?

Jag åkte nog till rätt ställe förra helgen... kanske inte så konstigt att jag ville stanna kvar ;)


You Belong in Paris

Stylish and expressive, you were meant for Paris.
The art, the fashion, the wine!
Whether you're enjoying the cafe life or a beautiful park...
You'll love living in the most chic place on earth.

15 maj 2007

Shopping

Pga väder och att Paris fortfarande har söndagsstängt så blev det inte så mycket shopping. Som tur var så har Sephora öppet på söndagar, så det mesta av min önskelista blev faktiskt avklarad. Det blev både parfym, concealer, 3 kajalpennor, 1 primer, solpuder och så lite annat smått och gott!

Paris tips

Om jag efter våra långa promenader (vi bodde lite ovanför Place des Vosges och gick därifrån via Notre Dame, Jardin des Tuileries, La Tour Eiffel och Arc de Triomphe till Av. des Champs-Elysées, på en dag...!) ska tipsa om det område som jag tycker om bäst så är det Marais kvarteren. Här hittar du de bästa små franska boutiquerna, både kläder, mat och inredning samt många fina restauranger. Så om du ska till Paris - ta dig tid att strosa runt där ett par timmar!

Tillbaka!

Paris var väldigt roligt! Bra väder, god mat, lååånga promenader och trevligt sällskap. Det är första gången vi som familj reser tillsammans och jag tyckte att det gick väldigt bra. Det kommer nog att bli ett par inlägg om våra strapatser men som ett första litet tips kan jag nämna blomstermarknaden på Place Louis-Lépine (nära Notre Dame), där märktes det verkligen att Frankrike ligger före oss i årstiden.

09 maj 2007

Önskelista

Lite shopping bör hinnas med under Parisvistelsen. Ett måste är ett besök på Sephora. Det känns lite som en godisbutik med alla härliga produkter i himlens alla färger! "Måsteköp" är ett Thouché Éclat från YSL samt eventuellt en flaska Euphoria Blossom. Känner jag mig själv kommer det säkert att slinka ner lite ögonskuggor samt några borstar också...

Lite shopping

Våren gör att man får en okontrollerbar lust att uppdatera garderoben.. Och det har jag nu gjort med lite klänningar. Det är det stora kedjorna som har fått besök av mig. En blå och vit från Indiska, en multimönstrad från Lindex samt en gul och vit randig från H&M (man "måste ju utnyttja de rabatter man får ;) ). För att ha något passande till har jag köpt ett par sandaler från Wedins (fast jag eg drömmer om ballerinorna från Chloé) samt en vintageväska från farmor (den på bilden från H&M är också fin!) samt ett flätat brunt läderskärp som jag bytt med syster yster mot ett par fina men för små skor. Förra veckans shoppingtur med syster resulterade även i två par korta "dressiga" shorts från Zara samt ett par linnen från Lindex. Nu är jag på god väg mot en uppdaterad sommargarderob!! Har en stark känsla av att den (garderoben) kommer att vara ännu större efter helgens långhelg i Paris!

08 maj 2007

Bildredigering på nätet

Picknik är en sida där du kan redigera dina foton snabbt och enkelt. Du kan även publicera dem direkt till Flickr om du skulle vilja det! Jag gjorde nyss en supersnabb testrunda och det funkar faktiskt jättebra. I betaversionen finns även en massa roliga effekter som du kan lägga på dina foton.
Före









Efter








Detta fixande tog ungefär två minuter (mest för att jag klickade igenom ALLA olika funktioner) så om man har ett bättre grundfoto + lite mer tid kan man nog få till det riktigt bra!

07 maj 2007

Inredningsval

I fredags var J och jag på inredningsmöte för att bestämma hur vår lägenhet ska se ut. Det är både roligt och jobbigt att ta beslut om allt från golv till köksbeslag. Vi har även en liten ombyggnad som vi gärna skulle göra men vill se vad det blir för pris på den först. Det kök+beslag vi har valt är Marbodals Arkitekt plus vit samt ett rostfritt T-grepp. (Se här för bild.) Det blir oljad ek till bänkskivorna samt ett kakel från Höganäs.
Hoppas bara att man känner att det är rätt tänkt även om ett år när det är dags för inflyttning! Man kanske skulle ta och starta en liten nedräkning :) ......

Bilden visar på ett ungefär vår framtida utsikt (från JM)

23 april 2007

En trana

Via How about orange hittade jag detta projekt. Nu är en vacker trana på väg hem till mig i brevlådan! Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med den, men funderar på att göra en tavla. Det är en överraskning vilken storlek och färg man får på tranan. Hmmm... är det fånigt att jag tycker att detta är spännande? Bilden visar tranan som kom hem till How about orange Jessica.
Ett "pyssel" som jag skulle vilja prova är dessa snygga häftstift. Jag har även laddat ner jättefina bakgrundsbilder till datorn som Jessica har gjort, du kan hitta dem här. Denna har jag på min bärbara jobbdator:

20 april 2007

Bröllopspresent


Hittade en jättebra idé till bröllopspresent hos Suzanne. Porträtt av bruden (som hon ska ge till sin blivande man + föräldrar). Jag gillar verkligen den "skissiga" stilen och jag skulle bra mycket hellre ha ett sånt här bröllopskort än ett vanligt!

18 april 2007

Uppdatering

En liten uppdatering på "tusset tecknar"...

Fifi Lapin

När jag först kom in i bloggvärlden var det genom att läsa modebloggar. Sen har jag mer och mer gått över till bloggar som handlar om inredning, pyssel, illustration och sk "lifestyle" bloggar.

Nu har jag hittat en jättesöt blogg "Fifi Lapin" som kombinerar mitt intresse för illustration och mode.

Fifi illustreras bärandes olika designers kläder - mycket fint. Om du vill så kan du få en egen fifi att ha hemma på väggen genom Fifis etsy.

Jag var väldigt nära att köpa trycket på bilden bredvid (Fifi i Chloé)

17 april 2007

Ljuv musik?


Jag har varit på jakt efter en snygg liten radio alt klockradio. Via Astrids Mamma, såg jag att Rusta kanske har några bra alternativ. Egentligen så skulle jag helst vilja ha en tivoli... men så mycket pengar finns inte på mitt bankkonto just nu... :(

Dekorera väggarna


Det är en konst att hänga konst! Om du vill ha lite hjälp på vägen så titta in här:
hanging art: Art Galleries: dominomag.com
Även om du inte ska sätta upp några tavlor den närmaste tiden så är det väldigt vackra inspirationsbilder! Se på det vackra bordet på bilden!

Domino
är en tidning jag väldigt gärna skulle vilja ha hem i brevlådan. Det finns allt möjligt smått och gått på deras hemsida; tutorials, bloggar och inspirationsbilder för att nämna lite av allt roligt.

13 april 2007

Väggmålning

När jag var liten var nog min stora dröm att få bo på en herrgård. Jag vet inte hur många gånger jag läste Kulla Gulla och liknade bokserier när jag var 10-11 år. Gimo Herrgård var precis ett sådan ställe som jag önskat få bo på i den åldern. Herrgården är en av de första gustavianska herrgårdarna i Sverige och är väldigt fint. I nästan alla rum på den övre våningen fanns det vackra väggmålningar. Väldigt roligt att se och det kliar lite i målarfingrarna... Denna bild är från ett föredetta sovrum och är i precis de färger som jag tycker om.

10 april 2007

Lite uppdateringar

Har äntligen (Jippi!!!) lyckats hitta sladden till min kamera, så nu har jag lagt upp ett par bilder från J:s och min resa till Gimo Herrgård. Samt uppdaterat veckans bild, den sista fick visst vara där i nästan två månader... får bättra mig. För övrigt håller jag på med två projekt som tyvärr måste vara hemliga ett tag till.... Vill avsluta med bild på mitt fina påskägg som jag fick från jobbet! Allt är handgjort och i choklad - tom själva ägget... imponerande att de har lärt sig så snabbt vad som gör mig glad!

09 april 2007

Härlig helg!

J och jag har precis kommit hem från en mysig och romantisk liten miniresa. Vi har varit på Gimo Herrgård och levt lite lyxliv. Kan verkligen rekommenderas! Vi har promenerat, ätit både afternoon tea samt lyxmiddag och badat både bastu och badtunna... Hoppas på att kunna komplettera med lite bilder om jag någon gång lyckas hitta min borttappade sladd till kamera.

03 april 2007

An angel...

En blogg som man kan få mycket inspiration från är An angel at my table. Väldigt vackra bilder! Kanske lite för lantlig stil för att passa i nya lägenheten - men helt rätt färgskala för mig. Titta och njut!




Foton: Mari Eriksson