10 mars 2008

Piano

Lyssnade precis till ett program på P1 som handlade om pianon. Tydligen exporteras svenska gamla pianon för glatta livet. Detta kan låta lite tråkigt men ännu tristare är att om de inte exporteras så skulle många av dessa pianon förstöras exempelvis brännas upp. Jag är väldigt glad över mitt piano och längtar efter att få ha det hemma hos mig (40 dagar kvar!!). Tydligen är svarta pianon från 20-talet mest impopulära, skulle tippa på att mitt piano hamnar inom den kategorin även om mitt är ca 20 år äldre. Gör lite ont i hjärtat när jag tänker på alla fina instrument som bara står till ingen nytta. Jag aldrig spelat på ett bra digitalt piano men har svårt att tänka mig att det är samma känsla som på ett "riktigt". Skulle du vara intresserad av ett piano så gör en kulturinsats och titta in på Blocket, där finns massor av väldigt billiga och tom gratis pianon som längtar efter nya hem... ;) Tror nog att jag ska åka och klappa lite min "kulturinsats" i helgen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, mitt piano tillhör också den utstötta delen i så fall... men det gör inget...jag älskar mitt piano ändå:) Håller med dig om att det är trist att många skrotas. De gamla har ju tydligen bättre kvalitet än de nya. Och digitalpianon...ja...hur bra de än må vara så kommer de aldrig upp i känslan av ett riktigt! kram